Utveckla tillsammans

Så här jobbar vi med utveckling

Det krävs ett nytt tänkande

Varför fungerar inte traditionella utvecklingsmetoder?

De är kontextlösa – de driver utvecklingen utan att inkludera sammanhanget. Det gör det svårt att se hur beroende utveckling av delar av en organisation är av att också utveckla andra delar av organisationen. Det gör det svårt för individen att ”ta med sig” lärdomarna från ”utbildningssituationen” till den kontext där kunskapen ska göra nytta. 

Utvecklingen fokuserar för mycket på formell kunskap och för lite på tyst kunskap (eller förståelse). Traditionella metoder fokuserar på ”kunskap om” i ställer för ”färdigheter för”. Det kan t ex vara att ledarskapsutveckling fokuserar för mycket på kunskap om modeller för ledarskap och för lite på hur ledarskap skapas i specifika organisatoriska situationer. Det kan också handla om hur organisatoriska förändringar drivs med stöd av ”instruktioner” utan stöd för tillämpning i olika konkreta verkligheter så som de upplevs av organisationen och individen.

Utvecklingsinsatserna bygger på fragmenterad och fragmenterande förståelse av såväl ”lösningen” som de situationer den ska användas. Man tar ”ett perspektiv i taget” (strategi, ledarskap, finansiell analys, etc) eller ”ett problem i taget” när vi så väl vet att i verkligheten är en helhet och allt hänger ihop med allt annat.

Sättet utvecklingsprocesserna är tidsineffektiva och har i bästa fall en fördröjd effekt. Utveckling och lärande tar tid. Samtidigt vet vi att det har blivit allt svårare att prioritera tid för utveckling. Därför måste vi hitta metoder som dels är effektivare, dels gör det lättare att prioritera utveckling och lärande och dels ger resultat snabbare. Vi kan inte vänta tills ”allt är på plats” för att få det önskade resultatet.

De beaktar inte behovet av att ”lära sig att lära”. Enkla problem kan ofta lösas med en färdig lösning som implementeras snabbt och enkelt. Allt som oftast är de problem vi försöker lösa inte så enkla. De måste vi lära oss att förstå problemen efterhand som vi testar olika (del-) lösningar. Då blir vår förmåga att lära oss att lära viktigt.

Det krävs ett nytt tänkande

Varför fungerar inte traditionella utvecklingsmetoder?

De är kontextlösa – de driver utvecklingen utan att inkludera sammanhanget. Det gör det svårt att se hur beroende utveckling av delar av en organisation är av att också utveckla andra delar av organisationen. Det gör det svårt för individen att ”ta med sig” lärdomarna från ”utbildningssituationen” till den kontext där kunskapen ska göra nytta. 

Utvecklingen fokuserar för mycket på formell kunskap och för lite på tyst kunskap (eller förståelse). Traditionella metoder fokuserar på ”kunskap om” i ställer för ”färdigheter för”. Det kan t ex vara att ledarskapsutveckling fokuserar för mycket på kunskap om modeller för ledarskap och för lite på hur ledarskap skapas i specifika organisatoriska situationer. Det kan också handla om hur organisatoriska förändringar drivs med stöd av ”instruktioner” utan stöd för tillämpning i olika konkreta verkligheter så som de upplevs av organisationen och individen.

Utvecklingsinsatserna bygger på fragmenterad och fragmenterande förståelse av såväl ”lösningen” som de situationer den ska användas. Man tar ”ett perspektiv i taget” (strategi, ledarskap, finansiell analys, etc) eller ”ett problem i taget” när vi så väl vet att i verkligheten är en helhet och allt hänger ihop med allt annat.

Sättet utvecklingsprocesserna är tidsineffektiva och har i bästa fall en fördröjd effekt. Utveckling och lärande tar tid. Samtidigt vet vi att det har blivit allt svårare att prioritera tid för utveckling. Därför måste vi hitta metoder som dels är effektivare, dels gör det lättare att prioritera utveckling och lärande och dels ger resultat snabbare. Vi kan inte vänta tills ”allt är på plats” för att få det önskade resultatet.

De beaktar inte behovet av att ”lära sig att lära”. Enkla problem kan ofta lösas med en färdig lösning som implementeras snabbt och enkelt. Allt som oftast är de problem vi försöker lösa inte så enkla. De måste vi lära oss att förstå problemen efterhand som vi testar olika (del-) lösningar. Då blir vår förmåga att lära oss att lära viktigt.

Grundtankarna i vårt sätt att arbeta

Allt lärande sker i
och tillsammans med
verksamheten.

Beaktar komplexiteten

Världen är allt svårare att överblicka och beskrivs ofta i termer av VUCA (Volatile, Uncertain, Complex, Ambiguous). Historiskt har vi försökt att förstå världen genom rationell reduktionism, dvs att bryta ner omgivningen i separata enheter med tydliga orsak-verkansamband. Numera är det bättre att försöka förstå den situation vi befinner oss med hjälp av ett systemtänkande och att försöka se helheten. Organisationer måste utveckla sin förmåga att hantera den komplexa miljö de lever i. Det gör att också organisationerna blir allt komplexare. För att leda och utveckla organisationen måste vi förstå den som ett dynamiskt system. Det står i kontrast till den traditionellt dominerande bilden av organisationer som rationella, hierarkiska strukturer och bilden av organisationen som en maskin med tydliga komponenter och tydlig orsak-verkan.

Utvecklingsinitiativ måste beakta  komplexiteten. Traditionellt har man valt att bryta ut en (utvecklings-)fråga och försökt driva en isolerad utvecklingsinsats. Vi jobbar i stället med att inkludera och integrera många aspekter.

Tänker i system

Ett systemens komplexitet ökar i takt med att antalet agenter i systemet ökar, interaktionen mellan agenterna intensifieras och agenternas autonomi ökar. Traditionellt har man fokuserat på agenten (individen, avdelningen, organisationen) och inte på systemet (de andra agenterna, interaktionen och dynamiken). System präglas av ömsesidiga beroenden och återkoppling. För att utveckling ska vara möjligt måste systemet förändras, inte enbart agenten.

Systemtänkande innebär att tänka i helhet och delar och i dynamisk förändring. Ju komplexare ett system är desto svårare är det att i förväg veta vad som krävs för att ett system ska förbättras. Att åstadkomma individuell förändring kräver också systemförändring och vice versa. Systemtänkande innebär också systemlärande – lära tillsammans. 

Kompetensutveckling i och av komplexa system

Kompetens, dvs förmågan att hantera den situation man befinner sig i, är i sig komplext. Vi tänker oss att kompetens består av tre integrerade komponenter – kunskaper, färdigheter och förhållningssätt. Historiskt har man föreställt sig att formel kunskap kan förvärvas isolerat från den situation där kunskapen är tänkt att användas. Med tiden har vi insätt att kunskap också kan vara tyst som bäst utvecklas i handling. Att färdighetsutveckling kräver handling är uppenbart. Ju närmre den konkreta (skarpa) situationen man kan utvecklas, desto större är sannolikheten för att man utvecklar kompetenser som bidrar till önskad förändring.

Kompetensutveckling har flera dimensioner. Vi kallar det att veta mera och att veta bättre. Historiskt har fokus legat på att veta mera, dvs att lära sig något nytt. Att veta bättre är att öka förmågan att använda de verktyg vi redan har. Det görs bäst när vi är i situationer där verktygen används. I allt komplexare sammanhang blir det också allt svårare att tänka sig att man lärt sig ett verktyg en gång för alla.

Kompetensutveckling i och för förändring

Eftersom vi befinner oss i sammanhang som förändras snabbt och ibland också oväntat, måste lärande och utveckling vara något kontinuerligt. Medan man tidigare kunde tänka i distinkta initiativ (nu går vi på kurs sedan ska vi använda det vi lärt oss), måste vi allt mer se lärande och all utveckling som pågående. Utveckling måste drivas i så skarpt läge som möjligt.

Kombinationen av snabb förändring och stor komplexitet gör att ”bäst före datum” på viss kompetens är kort och att det inte är tid att grunna för länge på att utveckla ny kunskap.

Lärande och utveckling blir då en mängd ständigt pågående experiment. Det görs bäst i så skarpt läge som möjligt. Det är viktigt att utforska och utnyttja (testa och lära) hela tiden.

Platta och dynamiska organisationer

Tidigare tiders stabilare och mindre komplexa omvärldar kunde hanteras av organisationer som präglades av hierarkiska strukturer med tydliga linjer (och ansvarsområden). Dessa organisationer var förhållandevis lätta att orientera sig i. Numera talas det om platta organisationer, teambaserade organisationer, processorganisationer och t.o.m. temporära strukturer och processer. Då blir det svårare att orientera sig.

Styrning och ledning har gått från att vara något som föll på ett fåtal formellt utsedda individer som agerade i sina (vertikala) linjer. Nu talar vi allt mera om att leda informellt, att leda utanför linjen och att leda och styra horisontellt och gränsöverskridande. Det har blivit så därför att organisationen måste möta ett större förändringstryck och större komplexitet. De måste ha förmågan att hantera förändring och komplexitet. Organisationer blir därför allt komplexare och förändras hela tiden.

En viktig konsekvens av det är att lärande och utveckling måste förstås på organisatorisk nivå. Lärande organisationer och organisatoriskt lärande går hand i hand med lärande individer och individuellt lärande.

Individens kraft är avgörande

Ytterst bottnar all utveckling i individens kraft. Därför är det viktigt att utveckla och bevara kraften och att tillåta individen att använda sin kraft. Viljan att lära och vilja att bidra till utveckling stärks av att få ta eget ansvar, av inkludering och öppenhet, och av realistiska situationsbeskrivningar. Kraften bevaras när individen ges möjligheter att testa sig fram på egen hand och tillsammans med andra. Förmågan att hantera komplexitet utvecklas bäst när man befinner sig i komplexa situationer. Det finns inga genvägar.

Hur går det till

Kontextualisera

Oavsett vad som ska utvecklas eller varför det ska utvecklas måste utvecklingen ses och förstås i sitt sammanhang. Det är viktigt att identifiera vem och vad som kommer att påverkas av och bör få påverka utvecklingen. Om man involverar relevanta delar av omgivningen skapas bättre förutsättningar för meningsfull, snabb och bestående utveckling.

Analysera och syntetisera

Vad som än ska utveckla ingår det i ett komplext, specifikt sammanhang som måste analyseras. Analysen måste dessutom göras med hjälp av nyckelaktörer. Ambitionen måste vara att de som påverkar och påverkas av utvecklingen också får vara med eller i alla fall beaktas i analysarbetet. Syftet är att öka förståelsen för vad som behöver utvecklas, kunskapsläget, tillgängliga resurser, möjliga hinder, och allt annat som kan och bör få påverka utvecklingsprocessen. Men det måste också göras en syntes. Analysen måste leda till en förståelse för helheten och sammanhanget.

Precisera

Lärande och utveckling på alla nivåer innehåller målkonflikter, i alla fall i komplexare sammanhang. Paradoxalt nog ökar det behovet av precisering. Vi måste enas om vad som för stunden ska stå i centrum och vad som får komma senare eller göras av andra. Vi måste också formulera ambitionsnivåer på kort och lång sikt. Inte sällan innebär det att formulera visioner som inspirerar och kortsiktiga ambitioner som fungerar som realistiska mål för de första stegen och ett första experiment.

Testa och genomföra

Tankens och ambitionens möte med verkligheten är central för allt lärande. Ju högre komplexitet desto mindre kan vi tänka oss till innovativa lösningar. Det är enklare att handla sig fram till ett nytt sätt att tänka än att tänka sig fram till ett nytt sätt att handla. Frihet och ansvar att på egen hand och tillsammans med andra få testa idéer är nyckeln till lärande och utveckling både för individen och organisationen.

Reflektera och reglera

Lärande och utveckling är komplexa och dynamiska processer som inte sällan överraskar (både positivt och negativt). Det är nästan alltid i någon grad en ”stökig” process. Nyckel till framgång ligger i kontinuerlig reflektion och anpassning. Om man ser utvecklingsprocessen som en serie försök blir det också naturligt att lära sig från efterhand i stället för att ”ha alla svaren innan man börjar”. Reflektionerna rör både vad vi lär oss i processen och hur vi lär oss i processen. Inte minst den senare glöms ofta bort. Kanske finns det bättre sätt att driva utvecklingen, sätt som snabbare leder till insikt och förändring.

Utvärdera

Även om utvecklingsprocesser inte självklart och naturligt har en slutpunkt behövs då och då ett avslut och en återstart. På samma vis som mål och ambitioner måste sättas tillsammans, måste också utvärderingen görs med relevanta aktörer. En endimensionell bedömning av utvecklingsprocessens brister och förtjänster kan lätt leda fel i en komplex och dynamisk kontext.

Effekter och konsekvenser

  • Bestående förändring i hela verksamheten
  • Omedelbara resultat
  • Varaktigt lärande grundad i konkreta erfarenheter och förhållningssätt
  • Tydligare, relevantare och mer frekventa professionella samtal i organisationen
  • Ett starkare analytiskt förhållningssätt och beteende
  • Större fokus på helhet, sammanhang och integration
  • Ökad förståelse för helheten och viktiga samband
  • Ökad ansvarstagande
  • Större engagemang
  • Ökat lärande
  • Innovativare lösningar
  • Ökad realism

Effekter och konsekvenser

  • Bestående förändring i hela verksamheten
  • Omedelbara resultat
  • Varaktigt lärande grundad i konkreta erfarenheter och förhållningssätt
  • Tydligare, relevantare och mer frekventa professionella samtal i organisationen
  • Ett starkare analytiskt förhållningssätt och beteende
  • Större fokus på helhet, sammanhang och integration
  • Ökad förståelse för helheten och viktiga samband
  • Ökad ansvarstagande
  • Större engagemang
  • Ökat lärande
  • Innovativare lösningar
  • Ökad realism