Hur går det till
Kontextualisera
Oavsett vad som ska utvecklas eller varför det ska utvecklas måste utvecklingen ses och förstås i sitt sammanhang. Det är viktigt att identifiera vem och vad som kommer att påverkas av och bör få påverka utvecklingen. Om man involverar relevanta delar av omgivningen skapas bättre förutsättningar för meningsfull, snabb och bestående utveckling.
Analysera och syntetisera
Vad som än ska utveckla ingår det i ett komplext, specifikt sammanhang som måste analyseras. Analysen måste dessutom göras med hjälp av nyckelaktörer. Ambitionen måste vara att de som påverkar och påverkas av utvecklingen också får vara med eller i alla fall beaktas i analysarbetet. Syftet är att öka förståelsen för vad som behöver utvecklas, kunskapsläget, tillgängliga resurser, möjliga hinder, och allt annat som kan och bör få påverka utvecklingsprocessen. Men det måste också göras en syntes. Analysen måste leda till en förståelse för helheten och sammanhanget.
Precisera
Lärande och utveckling på alla nivåer innehåller målkonflikter, i alla fall i komplexare sammanhang. Paradoxalt nog ökar det behovet av precisering. Vi måste enas om vad som för stunden ska stå i centrum och vad som får komma senare eller göras av andra. Vi måste också formulera ambitionsnivåer på kort och lång sikt. Inte sällan innebär det att formulera visioner som inspirerar och kortsiktiga ambitioner som fungerar som realistiska mål för de första stegen och ett första experiment.
Testa och genomföra
Tankens och ambitionens möte med verkligheten är central för allt lärande. Ju högre komplexitet desto mindre kan vi tänka oss till innovativa lösningar. Det är enklare att handla sig fram till ett nytt sätt att tänka än att tänka sig fram till ett nytt sätt att handla. Frihet och ansvar att på egen hand och tillsammans med andra få testa idéer är nyckeln till lärande och utveckling både för individen och organisationen.
Reflektera och reglera
Lärande och utveckling är komplexa och dynamiska processer som inte sällan överraskar (både positivt och negativt). Det är nästan alltid i någon grad en ”stökig” process. Nyckel till framgång ligger i kontinuerlig reflektion och anpassning. Om man ser utvecklingsprocessen som en serie försök blir det också naturligt att lära sig från efterhand i stället för att ”ha alla svaren innan man börjar”. Reflektionerna rör både vad vi lär oss i processen och hur vi lär oss i processen. Inte minst den senare glöms ofta bort. Kanske finns det bättre sätt att driva utvecklingen, sätt som snabbare leder till insikt och förändring.
Utvärdera
Även om utvecklingsprocesser inte självklart och naturligt har en slutpunkt behövs då och då ett avslut och en återstart. På samma vis som mål och ambitioner måste sättas tillsammans, måste också utvärderingen görs med relevanta aktörer. En endimensionell bedömning av utvecklingsprocessens brister och förtjänster kan lätt leda fel i en komplex och dynamisk kontext.